Ответ на сии вопросы [250, 251, 252 и 253].

Глаголет вселенский учитель Великий Афанасий, яко нужно есть божественная писания разумети хотящим истязовати со многим опаством плоды, и лица, и ум глаголющаго. (Ниже) Не разсуждаяй сего, но по писмени разумеваяй, сего писмо умерщвляет, и того ради многия во ереси различны впадают (Апост. толков., Коринф. гл. 2, зач. 173).

Преподобный же Никон Черногорец, опасая прочитающих писания от неопаснаго разсмотрения, тако пишет: Такоже и божественным писанием последовати, и обаче божественным; яко многа суть писания, и божественная не суть. И тако аще со опаством от Бога вемы разумети та праведне и на куюждо вещь приемлем подобающая; аще ли ни, паче неведущих писания, горши же и паче подобающаго сия приемлющеи обретаются: всяка бо прелестъ и ересь сице введена бысть житию, от еже комуждо не ведети праве, но якоже восхоте и умысли прият божественная писания. До зде Никон (Тактикон, послание 5, л. 42).

По сим убо наказаниям божественных учителей поучаемся не просто принимати без испытания всякое писание, но разсуждати от него пользу церковную, и лице, си есть кто глаголаше, и ум, си речь коль крепко и опасительно писаше; и суть писания, но божественна не суть, аще разглашаются со времены и правилы. Темже и мы ныне от тебе в сих четырех вопросех истязуемся о бытии папы римскаго на пренесении мощей святаго Николы и освящении церкви, еже есть вещь странна и весьма удивительна показуется. Того ради, не яко сию историю зело презирающе, но яко точию омышление предлагающе, что сие бытие папы римскаго на пренесении мощей и освящении церкве разуму божественных правил и прочим историям и учителем церковным весьма не согласно обрящется, сих ради:

1. Понеже гречестии пастыри, по Баронию летописцу, разгласиша папажев римских в ересех быти лета 863-го, а наипаче лета 1054-го, яже тамо он количество оных каталогом исчисляет, и во она лета засвидетелъствует о греках, яко латин уже вторицею крестиша, и сия ереси латин и действие восточных над латины, до лета сего 1086, по Прологу же 1096 (в неже Николины мощи пренесены), уже быша и во она времена взаимно, якоже восточнии западных за нововнесение новшеств, тако и западнии восточных клятвами, а не благословеньми друг на друга воинствоваху, о чем чти вышеименованнаго Барония, в лета Господня 867 и 1054.

Бар же град тогда бяше епархии Цареградскаго патриарха, о чем богомудрый Захария Копестинский, архимандрит киевопечерский, тако пишет: Николае святый изволил пренесенным быти мощам своим на запад в Бар град, не до церкви римской, но до церкви, имеющия тогда восточное благочестие: Калаврия бо, или Апулия, в нейже той Бар град, аще и на западе есть едина от стран италийских, обаче жителей своих име веры исповедания церкве восточныя, и бе тогда вся страна Калаврия, или Апулия, под царем восточным и патриархом Константинопольским (книга Аполинодия, часть 2, раздела 11, артикул 2).

Подобне же пишет и в книге турко-греческой осмой от листа Михаила Килурллария, патриарха Константинопольскаго, ко Антиохийскому патриарху Петру, тако: В той Апулии, или Калаврии, к граду Бару святый великий чудотворец Николае мощам своим попусти быти пренесенным из Малоя Греции к Велицей, от греков к греком, а не к римляном, от православных исповедания восточнаго к православным тоя же веры исповедания, из епархии патриарха Константинопольскаго ко епархии томужде патриарху подчиненной, а не ко власти римской. Ибо восточнаго исповедания и в повиновении патриарху Цареградскому епископы во всей Апулии издревле бяху дотоль, донележе тою страною нортманове обладаша, си есть до лета воплощения Бога Слова 1196, в коем лете римляне нортманов победиша, и от стран тех отгнавше, свою тамо область и веру распространиша, по пренесении тела святаго Николы яко в сто лет и более (Минея-четья, маия в 9-й день). Зри убо, яко тогда Бар град под восточным владением и под епаршеством Цареградскаго патриарха бяше: како убо, аки забывше проклятие свое соборное на папу и вторичнаго крещения над латины действие, на священное действо позывают уже проклятаго ими? — вещь есть великаго сомнения.

2. Догматы церковныя глаголются быти догматы страшныя, и не глумитися ими подобает, но со страхом теми спасения искати. Зри же, яко догматы сии всякаго епископа с еретики молящагося отлучают; аще ли же обрящется и службу творяй с еретики, сего и священства извергают, якоже о сем 45-е св. апостол и Карфагенскаго собора 124-е и прочии каноны повелевают. Но аще (по тебе, или по той истории) епископи греческии на пренесение оное мощей еретика суща папу к служению сему призваша: убо зде единому чему отложену быти подобает, — или правилом, запрещающим с еретики службы или молитвы творити, упразднитися, или тыя правилы апостольския и соборныя храняще, тако преступающие Цареградскому патриарху из санов священных изврещи подлежит, яко ведуще папу соборне отлучена и проклята, на службу Божию прияша.

3. Кая убо есть нужда и баряном, имеющим своего патриарха, призвати папу на освящение церкви и пренесение мощем? А понеже и правила не дозволяют из одной епархии преходити епископом в другую и тамо епископская действовати, или рукополагати кого, или строение церковных вещей творити, о чем антиохийскаго собора правило 13-е повелевает: посему убо, якоже баряном призывати чуждаго епископа ко освящению церкве, тако и папе приити чрез предел не удобно есть.

4. Толикий сей святый Никола бяше ревнитель благочестия, егда еще живый на земли ненавидяше еретики, яко Ария еретика не возмощи ему стерпети на Сына Божия хулы: ныне же, больше сподобленный уже соединения с Богом, востребовал бы толикаго богохульника на пренесение тела своего и общество службы Божия верным со зловерным видети! И кое се благоприятство? Ибо нецыи мниси монастыря Зиропотама славнаго, токмо приемше иногда во общество латинов, с громом и шумом великим восколебася земля, и пожре вся здания монастыря, и мнихи вся сущая в нем, и бысть им гроб страшный, и ужаса всех зрящих объятый. Читай о сем историю печатную во Острозе о Флоренском соборе, и другую, изданную из друку во Иверском монастыре. Зде же во общество принятие папы дело явися (по тебе) и благоприятно, и угоднику Божию Николе требовательно, и вам во образец годное!

5. Но от вас готово есть сему возражение, еже есть сие: како сему бытию папы на пренесении мощей не верить? — ибо в печатанной книге положено.

Отвещаем. 1-е. Несть дивно, не досмотрившися с греческими о том писмами, напечатати. Ибо не Бог, ни ангел при том деле справы досматривал, но человек, емуже что в чувстве, то исправляет, а что чувством ведати не достиг, то и не возмог. Сия бо есть история; но двоими вещьми дозирается во истине: или взглядом на каноны церковныя и естественный тех разум, или на соглядание других языков подобное описание истины. Аще ли из сих что оскудеет, всячески в наборе том погрешит. Но сие несть достойно гаждения, ибо в конце печатных книг многажды о погрешностях просьба прощения полагается, да идеже что от недознания, или от недозрения содеяся, да оставится в том, глаголюще: яко и вы тоею же немощию обложени есте, и в чем не достаточно, исправите, а не клените. Премудрый же богослов, Максим Грек, всякое писание от трех неких свойств изрядне за достоверное познавати повелевает: первое, аще убо от благовернаго и соборней церкви знаема и знаменитаго списателя сложено бысть; второе, аще по всему согласуют, якоже предречеся, догматом и преданием; третие, аще то само к себе по всему согласует, а нигдеже разликует (сл. 10). Сия же история о бытии на пренесении мощей папы римскаго, якоже выше рехом, с догматами никоего согласия имеет: убо и верите до конца не возможно есть.

Отвещаем 2-е. Суть бо мнози древлеписменнии истории сии о чудесах Николиных, в нихже множество невероятных чудес исполнено, яже в древлепечатныя не положишася, якоже в предисловии книги сея напечатано есть; суть же и печатнии, иже между собою в нечесом несогласие имеют: убо по сему должно познавать, яко елико справщики возмогаша исправити, сия исправиша, а не в возможном оставиша святей церкви благосовестно исправляти; убо и в сей истории привнесенная о папе римстем еще исправити не возмогоша.

Отвещаем 3-е. Во иосифовских Прологах, мая в 9-й день, история о пренесении мощей напечатана есть, в нейже и о западных привнесении новин жалостне поведает; быти же папе на пренесении мощей Николиных премолчевает.

Отвещаем 4-е. История пренесения мощей сказует быти на пренесении тех и освящении церкви папе Герману; сие же бысть по тысящи лет в 96-е; дееписец же Бароний во оная лета не Герману папе быти извествует, но Урбану; подтверждает же сие и Захария Копестинский в книзе своей Аполинодии, в части 2, разд. 11, в арт. 2-м, яко в то время Урбан бе папа, а не Герман.

Отвещаем 5-е. Той же Захария, в книзе своей Аполинодии, в вышепоказанномь месте, пишет, яко сей папа на пренесении мощей не бяше, и сию повесть, еже быти ему на посвящении, без довода быти признавает: читай о сем вышеименованную книгу, в части 2-й, арт. 11, разд. 2.

Зри убо, о истязателю! и зде твой довод, столь он может тебе утвердителен быти. И аще не хощеши разгласитися со всеми правилы и со всеми церковными историями, то приими оныя; сию же историю положи в разсуждение священным писаниям. Понеже святии отцы учители не срамляхуся, аще и от церковных писателей что писано было по недоумению к благочестию не склонное, сие не приемлюще себе во образец, якоже святый Василий Великий, на писания святаго священномученика Дионисия, к Максиму философу, требующу их, тако ответствова: Ищеши (рече) Дионисиева; приидоша к нам и зело многа; не суть же зде книги, сего ради не послахом ти. Имамы же на уме сице: не всем дивимся мужа, суть же некая и всеконечно отметаем без мала. (Ниже) Сопротивяся бо сей Савелию Ливианину, забы себе, в сопротивное зло от зельнаго любочестия сведеся. Ему же точию довлело показать: не тожде Отец и Сын, и сим на хулящаго имел бы одоление; он же, да зело явственно победит, не токмо не истинство состава полагает, но и существа разньство, и силы уменшение, и славы различие, якоже от сего прилучися злое убо тому злым силою заменити, правости же слова погрешити. То Василий. Чти о сем в книге Нила Кавасила, гл. 33 на латины, идеже и о прочих пишется, коих ради вин и вселенских потребовася соборов, дабы верным правости слова не отпасти за ошибки наедине пишущих. Пишет же и святейший Фотий патриарх Цареградский в послании своем ко архиепископу Венецийскому о древлевосточных Дионисии архиепископе Александрийском и Мефодии епископе Патрском, о древлезападных же Августине и Иерониме, и Иринее епископе Логдунском, яко сии в неведении некако о исхождении Святаго Духа и от Сына неистинствоваху; но Фотий патриарх сих святость приемлет, глас же их, Господьскому гласу яко несогласующ, не приемлет. Суть же и в древлепечатных российских книгах, в Потребнице Иоасафа патриарха, напечатася погребение, творимое священником, быти Иеремия попа болгарскаго сочинение; но яко последи у Иосифа патриарха разсмотрительне паки положися. И сия убо и ина многая обретаются, аще и святыми писанная, обаче, за несогласие оных, прочими церковными учители не приемлются, не в зазор оных, но во опасение не согласнаго с догматами благочестия.

И желаеши ли убо, о дивне! со всеми церковными догматами и историями согласен быти? — или с сею точию историею, еже папе на пренесении и освящении быти? Но аще и с нею возжелаеши согласитися, обаче и тебе самому, приводящему сию, к принятию вами иереев не употребительна обрящется сих ради вин: Первая вина: понеже вы своих иереев во отречении новин и во обете древняго предания святых хранения приемлете; папа же на оное пренесение от греков позван бяше не во отречении своих латынских ересей, ниже во обете греческаго благочестия ко греком прииде, но во своем сущь зломудрии тех ересей: тем же и не имать в себе указания подобна на принятие ваше попов. Вторая вина: аще в таковом лице ересей на пренесении мощей папино бытие господствует вам на образец принятия вашего иерейства, то употребляйте подобно тому, — сиречь, попов таких приимайте, кои бы новаго учения были и во всех артикулах новаго же предания, и в таковом их новин залоге вся священнодействуемая ими за сущую святыню приимите от них, и тако тогдашняго папинаго на пренесении бытия образ на вас познается. Ибо папа в латынских ересех (по истории) греками на пренесении прият бяше и вы в новинах попа приемлюще, греческаго того дела хранителе будете. Убо и не должно по оному вам совсем отлучатися нынешния великороссийския церкве, но согласным быти с нею во всем. Аще сего не хощете, и самое ваше отлучение не допущает то творити: то вскую вам неподобная и зело не сличная, паче же церковным догматам не согласная приводити на соблазн простым народом?

Ответы Word Weekend — соедини буквы в слова 250, 251, 252, 253, 254, 256, 257, 258, 259 уровень


Похожие статьи:

Понравилась статья? Поделиться с друзьями: